Του Ιωάννη Κορνιλάκη
Μια Γυναίκα Ελληνίδα γεννημένη στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου που μαρτύρησε με τον πιο αποτρόπαιο τρόπο το 415 μ. Χ. βρίσκει επιτέλους τη συγγνώμη της Εκκλησίας. Χρειάστηκαν 1600 χρόνια προκειμένου ένας Μητροπολίτης του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας ο Κυρήνης Αθανάσιος, ως ο προκάτοχος του Συνέσιος Επίσκοπος και αυτός Κυρήνης και μαθητής της Υπατίας, πραγματοποιήσει ειδική έκδοση "επί τη χιλιοστή εξακοσιοστή επετείω του θανάτου Αυτής".
Μια Γυναίκα Ελληνίδα γεννημένη στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου που μαρτύρησε με τον πιο αποτρόπαιο τρόπο το 415 μ. Χ. βρίσκει επιτέλους τη συγγνώμη της Εκκλησίας. Χρειάστηκαν 1600 χρόνια προκειμένου ένας Μητροπολίτης του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας ο Κυρήνης Αθανάσιος, ως ο προκάτοχος του Συνέσιος Επίσκοπος και αυτός Κυρήνης και μαθητής της Υπατίας, πραγματοποιήσει ειδική έκδοση "επί τη χιλιοστή εξακοσιοστή επετείω του θανάτου Αυτής".
Η Αλεξανδρινή Φιλόσοφος Υπατία γεννήθηκε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου περίπου το 370 μ. Χ. Ήταν κόρη του φημισμένου μαθηματικού και αστρονόμου Θέωνος. Έλαβε τεράστια μόρφωση ταξιδεύοντας στην Ελλάδα και Ιταλία. Δίδαξε στην Αλεξάνδρεια μαθηματικά, αστρονομία, μηχανική και φιλοσοφία. Έκανε εκτενή σχόλια στους μαθηματικούς υπολογισμούς των αρχαίων μαθηματικών Διόφαντου και Απολλώνιου. Δίδασκε επίσης τη φιλοσοφία του Πλάτωνα και Αριστοτέλη. Το 415 μ. Χ. βρέθηκε ανάμεσα σε αντικρουόμενα συμφέροντα μεταξύ Εκκλησίας και Πολιτικής. Την εκκλησία εκπροσωπούσε ο Αρχιεπίσκοπος Αλεξάνδρειας Κύριλλος και την πολιτική εξουσία ο Έπαρχος Ορέστης βαπτισμένος Χριστιανός και μαθητής της Υπατίας.
Φανατισμένος όχλος, οι Παραβαλανείς, θεώρησαν ότι η Υπατία ειναι η αιτία της κόντρας που είχε ξεσπάσει μεταξύ των δυο ανδρών. Η πραγματική όμως αιτία ειναι όπως γράφει ο Μητροπολίτης Αθανάσιος ο Κυρήνης, "αιτία του προμελετημένου αυτής φόνου υπήρξεν ο ανδρικός φθόνος, ο μη ανεχόμενος την διάκρισιν των γυναικών υπέρ τους άνδρας και την ενασχόλησιν αυτών προς την Φιλοσοφίαν και την Επιστήμην, θεωρούμενην ανδρικόν προνόμιον...".
Φανατισμένος όχλος, οι Παραβαλανείς, θεώρησαν ότι η Υπατία ειναι η αιτία της κόντρας που είχε ξεσπάσει μεταξύ των δυο ανδρών. Η πραγματική όμως αιτία ειναι όπως γράφει ο Μητροπολίτης Αθανάσιος ο Κυρήνης, "αιτία του προμελετημένου αυτής φόνου υπήρξεν ο ανδρικός φθόνος, ο μη ανεχόμενος την διάκρισιν των γυναικών υπέρ τους άνδρας και την ενασχόλησιν αυτών προς την Φιλοσοφίαν και την Επιστήμην, θεωρούμενην ανδρικόν προνόμιον...".
Η Φιλόσοφος Υπατία διέθεται και εξαιρετική φυσική ομορφιά την οποία τόνιζε η κλασική χλαμύδα των φιλοσόφων που πάντα φορούσε. Ο επίσκοπος και μαθητής της Συνέσιος την αποκαλεί Μητέρα, Αδελφή, Ευεργέτη, Διδασκάλισσα και ότι πιο Τίμιο πλάσμα στον κόσμο!!! Ο Επίσκοπος Αθανάσιος θα συμπληρώσει, "υπήρξεν Αγνή, Άψογος, αφιερωμένη τω Ελληνικώ τρόπο ζωής, εις έν και μόνον αποβλέπουσα, την μετάδοσιν της φιλοσοφίας. Έζη και συμπεριεφέρετο ως Χριστιανή...".
Το μαρτύριο της οικτρό. Την κατέβασαν απο την άμαξα της, την οδήγησαν στον ναό, την έγδυσαν και με όστρακα ξέσκισαν τις σάρκες της. Στη συνέχεια την κομμάτιασαν και έκαψαν τα μέλη της. Σωστά ο Επίσκοπος Κυρήνης Αθανάσιος θα γράψει, "κατά την νυν ορολογίαν ο φόνος αυτής αποτελεί έγκλημα κατά της ανθρωπότητος. Ισοδυναμεί προς φόνον του πνεύματος και της επιστήμης, του Πλάτωνος, του Αριστοτέλους και του Αϊνστάιν".
1600 χρόνια αργότερα ( 415-2015 ) ο Επίσκοπος Αθανάσιος θα συμπληρώσει... "Η αθώα παρθένος Υπατία εμαρτύρησεν εις τας χείρας ασεβών χριστιανών, ως εμαρτύρησαν και αι χριστιαναί παρθένοι εις τας χείρας ασεβών Εθνικών. Εμαρτύρησεν έν εκκλησία και εισήλθεν εις την Εκκλησίαν, κρυπτόμενη..." Η μικρή διατριβή του Επισκόπου Κυρήνης κ. Αθανασίου θα κλείσει όπως αρμόζει, απο Επίσκοπο του τόπου όπου μαρτύρησε η φιλόσοφος Υπατία, αυτού της Αλεξάνδρειας... " Έστω η μικρά αύτη διατριβή εις έκφρασις ΣΥΓΓΝΩΜΗΣ προς την Ακεραίαν φιλόσοφον Υπατίαν δια τα κατ' αυτής ανόσια υπ' ανοσίων".
Εγώ ας προσθέσω μόνον Εύγε, στον αγαπητό μου Επίσκοπο Κυρήνης και Έξαρχον του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας στη Μόσχα!!!