Συνέντευξη στη Μάρω Δαμάσκου και στην εφημερίδα "ΕΝ ΤΗ ΠΟΛΕΙ" παραχώρησε ο συγγραφέας και δ/νων σύμβουλος της "Ελαίας" ΑΜΚΕ κ.Ιωάννης Κορνιλάκης. Παρακάτω η συνέντευξη που δημοσιεύθηκε στο τεύχος Μαρτίου της εφημερίδας που κυκλοφορεί στην περιοχή Θρακομακεδόνων, Βαρυμπόμπης και Πανοράματος Αχαρνών.
Η «εξ επαφής» συνάντηση με τον συγγραφέα Ιωάννη Κορνιλάκη, δεν κατέστη δυνατή. Τα μέσα της τεχνολογίας όμως, μας έδωσαν την δυνατότητα έστω και εξ αποστάσεως, να έχουμε σήμερα την χαρά να φιλοξενούμε στην εφημερίδα «Εν Τη Πόλει» την αποκλειστική συνέντευξη που έδωσε στη Μάρω Δαμάσκου, η οποία σίγουρα θα συζητηθεί.
Είναι ο συγγραφέας του πονήματος «ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ - Ο ΑΓΙΟΣ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ», οι διαλέξεις του οποίου ξεπέρασαν τις 70 σε Ελλάδα, Κύπρο, Ελβετία, Ρωσία και Αγγλία.
Ο Ιωάννης Κορνιλάκης είναι ένας άνθρωπος που η προσφορά του προς τον συνάνθρωπο σίγουρα θα μείνει αξέχαστη στην πόλη μας, καθώς με τον σεισμό του '99, ήταν αυτός που ως ιδιώτης προσέφερε το πόσο των 5.000.000 δραχμών, σε πληγέντες από το σεισμό και τιμήθηκε ως Πρέσβης Εθελοντισμού από την Εταιρεία Εθελοντών για την προσφορά του αυτή. Ο συγγραφέας μιλάει «ανοιχτά» και απαντάει χωρίς περιστροφές σε κάθε ερώτηση.
- Κύριε Κορνιλάκη, πρώτα απ΄όλα, θα ήθελα να σας ευχαριστήσω για την άμεση ανταπόκριση σας στο κάλεσμα της εφημερίδος «Εν τη Πόλει» και να ενημερώσω τους φίλους αναγνώστες, ότι είστε επίτιμος πολίτης του Δήμου Αχαρνών και Θρακομακεδόνων καθώς το 2013 λάβατε τον τιμητικό τίτλο λόγω της οικονομικής σας συνεισφοράς σε πληγέντες του καταστροφικού σεισμού του 1999 που επίκεντρο είχε την Πάρνηθα. Παράλληλα, τιμηθήκατε και ως Πρέσβης Εθελοντισμού από την Εταιρεία Ελλήνων Εθελοντών για την ανιδιοτελή σας προσφορά. Πως προέκυψαν όλα αυτά?
- Όταν έχεις συνειδητοποιήσει ότι είσαι πάνω απ’ όλα άνθρωπος (με Α), έχεις συνειδητοποιήσει ταυτόχρονα ότι είσαι κοινωνικό όν. Αν επομένως έχεις επιλέξει τον αυτονόητο ρόλο σου, ανεξάρτητα τη σημερινή μας κατάντια, τότε κάνεις ότι περνά απ’ το χέρι σου για τον συνάνθρωπο. Και όπως έγραφε ο Καποδίστριας μιλάμε για τα δυνατά, “Αφού τα αδύνατα ουδείς πράττει “.
- Ξεκίνησα με στοιχεία τοπικού ενδιαφέροντος, όμως οι τιμητικές σας διακρίσεις και περγαμηνές, ξεπερνούν των Τειχών αυτών και επεκτείνονται σ΄ ολόκληρη την Ελλάδα. Αν και οι σπουδές σας ήταν «τεχνοκρατικού» χαρακτήρα (απόφοιτος Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών), παρά ταύτα η ζωή σας είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την συγγραφή και διαλέξεις με φιλοσοφική προσέγγιση των θεμάτων, τόσο από ιστορικής, όσο και από θεολογικής άποψης. Τι ήταν αυτό που σας οδήγησε στο να ασχοληθείτε με την μελέτη σε θέματα ιστορίας, φιλοσοφίας, πολιτικής, θεολογίας και πολλών άλλων?
- Με τη στενή έννοια του όρου “τεχνοκράτης” υπήρξα μέχρι πριν 15 χρόνια, αφού πέρασα όλα τα στάδια και έφτασα σε ανώτερες διευθυντικές θέσεις στον τραπεζοασφαλιστικό τομέα. Με την ευρεία όμως έννοια δεν έπαψα μέχρι και σήμερα να είμαι τεχνοκράτης. Δυστυχώς ακόμη και τη λέξη παραποιήσαμε, προσδίδοντας στη βάση της τεχνικής ερμηνείας της, οικονομικό και μόνο υπόβαθρο.
Παραβλέψαμε όμως ότι στο βάθος της είναι η Τέχνη. Ο τεχνοκράτης της οικονομικής τεχνικής θα πει με στόμφο, κι αν έχει τη δύναμη θα το επιβάλει κιόλας, ότι ένα νησί με 150 κατοίκους δεν συμφέρει να έχει τακτική ακτοπλοϊκή συγκοινωνία γιατί το κόστος είναι μεγάλο. Η Τέχνη του Κραττείν, θα βρει το τρόπο γιατί έχει στόχο τον άνθρωπο και όχι τους αριθμούς.
Στη βάση αυτή η ζωή μου πράγματι είναι άρρηκτα συνδεδεμένη κυρίως με τη μελέτη. Μελέτη της Αρχαίας Ελληνικής Φιλοσοφίας, της Ιστορίας και του Χριστιανισμού. Με την Αρχαία Ελληνική Φιλοσοφία και με αιώνιους πυλώνες της τον Ηράκλειτο, τον Σωκράτη, τον Πλάτωνα και τον Αριστοτέλη, ο άνθρωπος περνώντας απ’ το προσωπικό του στάδιο της αυτοβελτίωσης, καθ’ ότι η Αρετή διδάσκεται όπως βεβαιώνει ο Πλούταρχος, οδηγείσαι απ’ την ατομική Αρετή στην Αρετή της Πόλης, στην Αρετή της χώρας, και ούτε λίγο ούτε πολύ κάνεις Πολιτική.
Το 2007 ως Διευθύνων Σύμβουλος της αστικής Μ.Κ.Ε. «Ελαία» ξεκινήσατε ένα απίστευτα μεγάλο έργο – που τολμώ να πω πως δεύτερο του δεν υπάρχει μέχρι στιγμής – την ανάδειξη ανέκδοτων επιστολών του πρώτου Κυβερνήτη της Ελλάδος, Ιωάννη Καποδίστρια, ο οποίος ήταν και παραμένει μια Προσωπικότητα παγκόσμιου βεληνεκούς. Μιλήστε μας λίγο για αυτό. Πως ξεκίνησε η ιδέα του βιβλίου? Ποιος ήταν ο στόχος σας? Είχατε στήριξη από την Πολιτεία ή από άλλους φορείς, δημόσιους και μη? Και θα ήθελα να αναφερθείτε και στην παγκόσμια πρωτοτυπία που έχει το βιβλίο «Ιωάννης Καποδίστριας ο Άγιος της Πολιτικής»
- Άνθρωπος που μελετά ιστορία είναι αδύνατον να μην έχει ασχοληθεί με αυτή την προσωπικότητα, που έχουν ασχοληθεί είτε με τον ίδιο, είτε με την εποχή του χιλιάδες μελετητές Έλληνες και ξένοι. Μοιραία ασχολήθηκα κι’ εγώ.
Είχα την τύχη τον Αύγουστο του 2005 να βρεθώ πρόσωπο με πρόσωπο με μια Ελληνική έκδοση του 1841, αυθεντική, θα έλεγα έπεσε στα χέρια μου απ’ τον ουρανό, και ήταν 930 επιστολές του Κυβερνήτη που άρχισαν λίγο πριν αναλάβει τον προσωπικό του Γολγοθά, αυτόν της διακυβέρνησης της Ελλάδας, μέχρι και την παραμονή της δολοφονίας του. Η μελέτη του δεν ήταν απλή. Είχα μπροστά στα μάτια μου την ίδια του την ψυχή μέσα απ’ τη δική του πέννα. Ήταν μια συνάντηση ψυχών. Η δική του και η δική μου. Θα έλεγα ότι μπήκε τόσο πολύ μέσα μου που με κατέκτησε. Αλλά και με βοήθησε να τον αποκωδικοποιήσω μέσα από κάθε του λέξη. Και όταν αυτό συνέβη προκύπτει το μοίρασμα. Δεν θέλεις να το έχεις μόνον εσύ. Πρέπει να το δώσεις γιατί γι’ αυτό σου δόθηκε. Κι έτσι προέκυψε “Ο Ιωάννης Καποδίστριας ο Άγιος της πολιτικής”.
Κι’ έτσι προέκυψαν περισσότερες από 70 διαλέξεις σε Ελλάδα, Κύπρο, Ελβετία, Ρωσία και Αγγλία για τον “Άγιο της πολιτικής”. Και τέλος όσον αφορά την παγκόσμια πρωτοτυπία, που αναφερθήκατε, είναι ότι οι επιστολές του που εμπεριέχονται στο έργο μας έχουν εκδοθεί με τον υπέροχο γραφικό του χαρακτήρα, αφού δημιουργήσαμε έπειτα από πολύ κόπο και χρόνο, γραμματοσειρά με τον αυθεντικό γραφικό του χαρακτήρα.
Κι όσον αφορά την υποερώτηση σας, αν είχαμε βοήθεια στο έργο μας θα σας απαντήσω με βεβαιότητα ότι Ναι είχαμε. Είχαμε από Εκκλησιαστικούς ποιμένες της Κύπρου μας και από τον οβολό του κάθε ανώνυμου Έλληνα και Ελληνίδας. Τίποτε άλλο, αν και χτυπήσαμε πολλές δημόσιες και ιδιωτικές πόρτες...
- Σε κάποιες από τις ομιλίες σας , άκουσα να λέτε ότι ο «πόλεμος» δεν είναι οικονομικός, είναι κατά του Ελληνισμού και αναφερθήκατε και στην Κύπρο, που ήταν και ο τόπος καταγωγής της μητέρας του Ιωάννη Καποδίστρια. Για ποιο λόγο πιστεύεται ότι ο Ελληνισμός βρίσκεται στο «στόχαστρο»? Θεωρείται ότι υπάρχει κάποιος τρόπος να αποφευχθεί ή να αναστραφεί η κατάσταση αυτή και αν ναι, πώς?
- Η Ελλάδα είναι στο στόχαστρο. Δεν είναι η οικονομία της Ελλάδας στο στόχαστρο. Η μεγαλύτερη απόδειξη είναι ότι με δημόσιο χρέος 120% του ΑΕΠ μπήκαμε στα μνημόνια, και σήμερα που είναι 180% όλα καλά. Είναι ο Ελληνισμός στο στόχαστρο γι’ αυτό την τελευταία δεκαετία δεν γίνεται μια ουσιαστική κουβέντα τεχνοκρατών για την οικονομία. Γίνεται αντίθετα κουβέντα εξευτελισμού του Ελληνισμού.
- Η Ελλάδα είναι στο στόχαστρο. Δεν είναι η οικονομία της Ελλάδας στο στόχαστρο. Η μεγαλύτερη απόδειξη είναι ότι με δημόσιο χρέος 120% του ΑΕΠ μπήκαμε στα μνημόνια, και σήμερα που είναι 180% όλα καλά. Είναι ο Ελληνισμός στο στόχαστρο γι’ αυτό την τελευταία δεκαετία δεν γίνεται μια ουσιαστική κουβέντα τεχνοκρατών για την οικονομία. Γίνεται αντίθετα κουβέντα εξευτελισμού του Ελληνισμού.
Διαβάστε τη συνέντευξη του Προέδρου της Ακαδημίας Αθηνών, Ακαδημαϊκού Θανάση Βαλτινού που λέει: "Ντρεπόμαστε πια να λέμε ότι είμαστε Έλληνες". Όμως ας μη κρυβόμαστε. Ο Ελληνισμός ήταν στο στόχαστρο για αιώνες. Η Δύση ποτέ δεν συμφιλιώθηκε και ποτέ δεν συγχώρεσε, και εννοώ η πολιτική της Δύσης, ότι οι Αρχαίοι Έλληνες τα είπαν όλα. Έχουν ένα μόνιμο κόμπλεξ.
Πότε δεν συγχώρεσε ότι ο πρώτος Μεγάλος Ευρωπαίος Στρατηλάτης και Εκπολιτιστής ήταν Έλληνας, ο Αλέξανδρος ο Μέγας. Δεν συγχώρεσε και έναν άλλο Μέγα, τον Κωνσταντίνο, που τόλμησε να μεταφέρει την πρωτεύουσα της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας απ’ τη Ρώμη, στην Ελληνική αποικία των Μεγαρέων στο Βυζάντιο, και μάλιστα να την μετονομάσει σε Νέα Ρώμη, Κωνσταντινούπολη.
Δεν συγχώρησαν τον επί 11 αιώνες Βυζαντινό πολιτισμό της. Και γι’ αυτό την κατέκτησαν με την Δ’ Σταυροφορία το 1204. Και χάρηκαν, πάρα πολύ το χάρηκαν, που στις 29 Μαΐου 1453 πάτησε το πόδι του στη Βασιλεύουσα ο Βάρβαρος, αφού οι ίδιοι δεν μπόρεσαν να την κρατήσουν. Αλλά και το 1821 τι είχαμε; Τι προέκυψε απ’ τον Εθνικό ξεσηκωμό; Ένα υποτυπώδες κράτος. Γιατί; Επειδή μας αγαπούν; Όχι. Επειδή μας μισούν. Ο Ελληνισμός πάντα βρέθηκε στο σωστό στρατόπεδο, αν όχι τη κατάλληλη στιγμή, τουλάχιστον την κατάλληλη ώρα. Και το αποτέλεσμα ποιο ήταν; Ή Ελλάδα ποτέ δεν κάθησε ως ίση, κι’ ας είχε προσφέρει αναλογικά τα περισσότερα, στο τραπέζι των νικητών, που έτσι και αλλιώς αυτό είχε επιλέξει. Σκοτωθήκαμε μεταξύ μας με ξένα χρήματα. Τώρα, αν πιστεύω ότι υπάρχει περίπτωση να αναστραφεί η κατάσταση, θα σας πω ότι η αναστροφή εξαρτάται από εμάς. Και το “εμάς” είναι πληθυντικός όχι πλήθους αλλά συντελεστών.
Και οι συντελεστές είναι δύο. Ο λαός και οι πολιτικοί του. Η αναστροφή όπως και η καταστροφή χρειάζεται και τους δύο, όπως το ταγκό. Όταν ο Ελληνικός λαός αποφασίσει να “χορέψει” με αυθεντικούς πολιτικούς και όχι με πολιτικάντηδες. Όταν αναζητήσει πρότυπα όπως ο Ιωάννης Καποδίστριας και όχι πρότυπα που εποάζονται στα κομματικά μαντριά. Θα με ρωτήσετε, είναι εύκολη μια Εθνική Αφύπνιση; Είναι τόσο εύκολη όσο και δύσκολη. Κατ’ αρχήν βοηθούν τον λαό ν’ αφυπνιστεί τα ίδια τα πολιτικά ανδρείκελα με τις πράξεις τους, κι’ ας μην το καταλαβαίνουν.
Ρίξτε μια ματιά μόνο στις συζητήσεις μιας Ολομέλειας της Βουλής, και από το επίπεδο που έχει καταβαραθρωθεί ο πολιτικός λόγος σε επίπεδο πεζοδρομίου επιβεβαιώνεται του λόγου το αληθές για να μην πούμε αλλα... Ο λαός τους έχει πάρει χαμπάρι, ο απλός λαός, και όχι αυτοί που ξημεροβραδυάζονται στα κομματικά γραφεία. Ο άλλος λαός του μόχθου. Υποτίθεται ότι είμαστε σε προεκλογική περίοδο. Ακούσατε τη λέξη “Πατρίδα” απ’ τους κυβερνώντες και αυτούς που επιδιώκουν να κυβερνήσουν;
Μπορούν να πείσουν και οι μεν και οι δε, ότι σκοπός τους είναι η πρόοδος της Ελλάδας; Προφανώς δεν μπορούν να πείσουν γι’ αυτό έχει γίνει viral ο Αρκάς... Όμως είμαι σίγουρος ότι θα έλθει η Ανάσταση. Εύχομαι ο Ελληνισμός να κάνει τα δυνατά. Εάν δεν το μπορέσει δε παύει η ελπίδα μου γιατί, “ τα αδύνατα παρά τοις ανθρώποις δυνατά εστί παρα του Θεού “, αλλά τότε ο πόνος θα είναι πιο σταυρικός, γιατί θα επέλθει η αφύπνιση μέσα από συμφορά.
- Αν σας έλεγα με 3 λέξεις να μου περιγράψετε τα κακώς κείμενα αλλά και τα καλώς κείμενα της χώρας μας? Ποιες θα ήταν αυτές? Ξεκινώντας από τα άσχημα...
- Θέλετε να χαρακτηρίσω τρία κακά και τρία καλά που υπάρχουν στη χώρα μας. Αν και εμφαίνεται λίγο απαξιωτική η ερώτηση, επιτρέψτε μου να πω τρία γεγονότα που μειώνουν την ελπίδα μου και είναι: Πρώτον η έλλειψη πλέον Παιδείας. Όχι έλλειψη γνώσεων αλλά Παιδείας όπως την αντιλαμβανόταν Ένας Σωκράτης. Διερωτώμαι τι νόημα έχει να τον επικαλούμαστε όταν δεν τον ακούμε.
Παιδεία είναι αυτή καθ’ αυτή η μόρφωση της ψυχής μας και σε αυτό πρέπει να τείνει μια κοινωνία. Τώρα βέβαια και με το δίκιο σας θα μου πείτε ότι η κοινωνία αγνοεί ότι έχει ψυχή, θα ενδιαφερθεί για τη μόρφωση της; Δεύτερον ο ύμνος του Εγώ ή μάλλον του Υπερεγώ. Όλο το σύστημα έχει επικεντρωθεί στον ατομισμό, στην ιδιοτέλεια, στην πάρτη του καθενός. Χάθηκε το “ Εμείς “. Κι αν χάθηκε αυτό τι μπορεί να μείνει και από ποιους; Τρίτον είναι η απαξίωση του ίδιου του πολιτεύματος.
Ήταν επόμενο αφού απαξιώθηκαν οι Αξίες. Η μοναδική αξία που μπορεί να κουβεντιάζεται είναι η αξία του χρήματος. Οτιδήποτε άλλο είναι απλά γραφικό. Ζούμε σε μια εικονική Δημοκρατία και το τραγικό είναι ότι την παινευουμε κιόλας. Ποια αντιπροσωπευτική κοινοβουλευτική πλειοψηφία 151 Βουλευτών, και ποια αντιπροσωπευτική κοινοβουλευτική ολομέλεια των 300; Μπορεί σήμερα κάποιος να ισχυριστεί ότι οι 300 βουλευτές μας εκπροσωπούν και αντιπροσωπεύουν τον Ελληνικό λαό; Κι αν κάποιος το ισχυριστεί θα συμφωνήσω μαζί του. Μπορεί να εκπροσωπεί τον Ελληνικό λαό, μπορεί να τον αντιπροσωπεύει, αλλά δεν εκπροσωπεί ούτε αντιπροσωπεύει τα συμφέροντα του Ελληνικού λαού, αλλά και μόνο τα προσωπικά τους.
Ας δούμε όμως και τι μου καλλιεργεί την ελπίδα. Πρώτον τα Ελληνικά γονίδια. Ευτυχώς δεν έχουν χαθεί με ότι αυτό σημαίνει... Δεύτερον ο Θεός της Ελλάδας, όσο υπάρχουν ανθρώποι που αντιστέκονται στη μόδα της ασχετοσύνης και της παρακμής που αμπελοφιλοσοφούν ότι ο Θεός είναι ουτοπία. Και τρίτον η συνέντευξη μας.... Αφού μπορούμε και την κάνουμε... Ακόμη...
Απ όλες τις μέχρι τώρα μελέτες και διαλέξεις που έχετε κάνει, αλλά και τις συζητήσεις σας σε Ελλάδα και εξωτερικό, πιστεύετε ότι ο στόχος σας επετεύχθη?
- Ένας σύγχρονος Άγιος της Ορθοδοξίας ήταν ο Άγιος Παΐσιος ο Αγιορείτης. Είπε: "Είναι επιτακτική η ανάγκη προβολής ενός ιδανικού προτύπου Ηγέτη, προς μίμηση απ’ τους πολιτικούς μας, αλλά και προκειμένου οι Έλληνες να αποκτήσουν ορθά πολιτικά κριτήρια στην επιλογή των Κυβερνητών του Έθνους". Όσο κι αν έψαξα άλλο πρότυπο από τον Ιωάννη Καποδίστρια δεν βρήκα...
Επομένως όχι, ο στόχος μας δεν επιτεύχθηκε ακόμη, αφού δεν βλέπω πολιτικούς να τον μιμούνται... Βλέπω όμως ότι ο Ελληνικός λαός αναζητά έναν ανάλογο Ηγέτη.... Πιστεύω τέλος στην προφητεία του ίδιου του Καποδίστρια: “ Αν θέλουν να με δολοφονήσουν ας με δολοφονήσουν. Θα έλθει όμως η μέρα που οι Έλληνες θα εννοήσουν την σημασία της θυσίας μου...”.
Ο συγγραφέας Ιωάννης Κορνιλάκης, την Κυριακή 24 Μαρτίου θα είναι από τους βασικούς ομιλητές της εκδήλωσης στο Αρχελάου Θέατρο με θέμα: Ιωάννης Καποδίστριας – Ο «Άγιος» της Πολιτικής.